Voor de leerkracht
Dit leerpad kan gebruikt worden tijdens de lessen van Project algemene vakken rond het thema 'elektrische energie'. Het is geschikt voor de leerlingen uit de tweede graad. De leerlingen zullen via dit platform zelf leren over de verschillende aspecten van elektrische energie. Ook zullen ze zelf 2 experimenten uitvoeren (per 2), zoals echte wetenschappers.
Hieronder bevinden zich de leerplandoelen en de eindtermen die geïntegreerd zijn in dit leerpad.
1. Situering in het leerplan:
- Leerplandoelen:
- 1. Onder begeleiding en in concrete situaties relevante en toegankelijke informatie vinden en selecteren uit:
- gesproken teksten;
- geschreven teksten;
- beeldmateriaal;
- ICT-bronnen;
- 2. Onder begeleiding en in concrete situaties relevante en toegankelijke informatie gebruiken.
- concrete informatie uit gesproken teksten;
- concrete informatie uit geschreven teksten;
- concrete informatie uit beeldmateriaal;
- concrete informatie uit ICT-bronnen;
- 6. *Zich bij het lezen en luisteren blijven concentreren, ondanks het feit dat men niet alles begrijpt.
- 11. Onder begeleiding opdrachten van beperkte omvang en van relatief korte duur individueel realiseren.
- 24. Onder begeleiding aspecten van het dagelijkse leven van mensen uit een andere tijd of op een andere plaats met het eigen leven vergelijken.
- 25. · Onder begeleiding toepassingen en elementen uit de eigen leefwereld in verband brengen met natuurwetenschappelijke verschijnselen zoals
- het klimaat;
- energie;
- stralingen;
2. Eindtermen:
Functionele taalvaardigheid
De leerlingen:
- 1. kunnen informatief luisteren en lezen; leerplandoelen 11, 16, 17, 19
Functionele informatieverwerving en -verwerking
De leerlingen:
- 19. kunnen onder begeleiding gebruikmaken van informatie- en communicatietechnologie (ICT). leerplandoelen 1, 2, 3, 4, 8, 9, 11, 16, 17, 18, 19
- 2 onder begeleiding natuurwetenschappelijke verschijnselen verbinden met toepassingen uit de leefwereld. leerplandoel 25
2. Voorstel van andere projecten waarbinnen dit leerpad gebruikt kan worden.
Je zou dit leerpad kunnen gebruiken als een onderdeel van lessen rond het klimaat/milieu en de klimaatverandering. Ze kan je het linken aan de verschillende manieren om groene energie op te wekken, zoals windmolens, waterkrachtcentrales en zonnepanelen. Om al deze processen te begrijpen moeten de leerlingen eerst weten wat elektrische energie juist is. Ook de elektrische wagen is een groenere manier om zich te vervoeren.
Ook zou je dit leerpad kunnen gebruiken als onderdeel van lessen rond energie in het algemeen. Energie is meer dan alleen elektrische energie. Zo heb je ook energie in voedingswaren of in het menselijk lichaam enzovoort. Denk dus ook aan chemische en potentiële energie.
3. Extra informatie over het leerpad
Het leerpad begint bij de startpagina. Deze pagina geeft de leerlingen een goed beeld van het leerpad. Zo krijgen ze de te behalen doelen, de duur van elke pagina en nog wat extra informatie mee. De startpagina dient als intro van het leerpad.
Daarna volgen drie pagina's met informatie en opdrachten rond elektrische energie. De leerlingen kunnen deze pagina's alleen of per groep volbrengen. Bekijk per klas of het beter is om de leerlingen te laten samenwerken of individueel te laten werken. Indien de leerkracht kiest om van dit leerpad een groepswerk te maken is het aangeraden de leerlingen aan de stappen van het samenwerken te herinneren. Denk maar aan OVUR of de rollen die bestaan in een groepswerk (vragensteller,...) bijvoorbeeld.
Vervolgens is er de "Afsluiten"-pagina. Hierin reflecteren de leerlingen over hun leerproces en kunnen ze ook vragen stellen indien ze dat wensen. Op die manier kan je als leerkracht inschatten wat ze geleerd hebben en wat je in een volgende les best klassikaal kan herhalen.
Om te eindigen is er de "Extra"-pagina. Deze is bedoeld om te differentiëren op de interesse en het werktempo van de leerlingen. De leerlingen kunnen hier extra informatie vinden over het onderwerp indien dat hen interesseert of als ze vroeger klaar zijn dan andere leerlingen.
4. Bronvermelding
- Bart Huyskens. (2017, 13 november). werking led. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=5fPfBliaqDQ
- De geschiedenis van de elektrische auto. (2015, 19 juni). [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=4vPS_WOY4aE
De Lamper, A. (2017). Explo 1 Leerwerkboek (natuurwetenschappen) (1ste editie). Pelckmans.
- GETEST #26: statische elektriciteit opwekken. (2018, 6 juni). [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=K_jUmaIMmhA
- Historie elektrische auto - ANWB. (2017, 1 december). ANWB. https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/elektrische-autos/historie-elektrische-auto#:%7E:text=De%20elektrische%20auto%20wordt%20al,in%201835%20een%20elektrisch%20voertuig.&text=Op%2029%20april%201899%20rijdt,105%2C88%20km%2Fh
- Hoe werkt statische elektriciteit? (2020, 13 mei). [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=TgCQY5cRhUA
- Kersbergen, C., & Haarhuis, A. (2018). Natuuronderwijs inzichtelijk (4de editie). Coutinho.
NOS. (2016, 26 april). De spookstad van Tsjernobyl, 30 jaar later. https://nos.nl/artikel/2101523-de-spookstad-van-tsjernobyl-30-jaar-later.html
- Omroep NTR. (2020). Schooltv. SchoolTV. https://schooltv.nl/
- Proefje 1: statische elektriciteit. (2020, 3 april). [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=G5j1GAA7TkQ
- VimeUhOh. (2020). Vimeo. https://vimeo.com/search?q=elektriciteit
- Visser, L. (2020, 18 mei). De elektrische auto, het 'vervoermiddel der toekomst' (1899). Historiek. https://historiek.net/elektrische-auto-geschiedenis-uitvinding/134736/
- Wat levert een windmolen op? (2014, 6 juni). [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=_ZPGN7j6F0M
- Werking windmolens en duurzame energie - Duurzame-energiebronnen.nl. (2019). Duurzame enrgiebronnen. https://www.duurzame-energiebronnen.nl/windmolens.php